رهبر معظم انقلاب (حفظه الله):3عنصر در حرکت حضرت اباعبدالله(ع) وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت و عنصر عاطفه. عنصر منطق و عقل در این حرکت، در بیانات آن بزرگوار متجلی است؛ قبل از شروع این حرکت، از هنگام حضور در مدینه تا روز شهادت. جملهجمله این بیانات نورانی، بیانکننده یک منطق مستحکم است. خلاصه این منطق هم این است که وقتی شرایط وجود داشت و متناسب بود، وظیفه مسلمان «اقدام» است. عنصر دوم حماسه است؛ یعنی این مجاهدتی که باید انجام بگیرد، باید با عزت اسلامی انجام بگیرد.اگر به مبارزات سیاسی، نظامی گوناگون تاریخ معاصر خودمان نگاه کنید، حتی آنهایی که تفنگ گرفتهاند و به جنگ رویاروی جسمی اقدام کردهاند، میبینید که گاهی اوقات خودشان را ذلیل کردند! اما در منطق عاشورا، این مسئله وجود ندارد. عنصر سوم عاطفه است. هم در خود حادثه و هم در ادامه و استمرار حادثه، عاطفه یک نقش تعیینکنندهای ایجاد کرده است که باعث شد مرزی بین جریان عاشورایی و جریان شیعی با جریانهای دیگر پیدا شود. حادثه عاشورا، خشک و صرفا استدلالی نیست، بلکه در آن عاطفه با عشق و محبت و ترحم و گریه همراه است. قدرت عاطفه، قدرت عظیمی است؛ لذا ما را امر میکنند به گریستن، گریاندن و حادثه را تشریح کردن. زینب کبری در کوفه و شام منطقی حرف میزند، اما مرثیه میخواند؛ امام سجاد روی منبر شام، با آن عزت و صلابت بر فرق حکومت اموی میکوبد اما مرثیه میخواند. این مرثیهخوانی تا امروز ادامه دارد و باید تا ابد ادامه داشته باشد، تا عواطف متوجه بشود. در فضای عاطفی و در فضای عشق و محبت است که میتوان خیلی از حقایق را فهمید که در خارج از این فضاها نمیتوان فهمید. این سه عنصر، 3عنصر اصلی تشکیلدهنده حرکت عاشورایی حسینبنعلی(ع) است که یک کتاب حرف است.
* برگرفته از کتاب آفتاب در مصاف
(بیانات رهبرمعظم انقلاب درباره علل و ابعاد حادثه عاشورا)
عاشورا، منظومه منطق و حماسه و عاطفه
در همینه زمینه :